Thursday, September 29, 2005

29-09-05: Loempia



In het engels kennen ze loempia onder 2 namen: spring roll of egg roll. Die eerste kan in de vietnamese variant ongefrituurd zijn, het is dan meer een salade in rijstpapier. Een spring roll is kleiner met dunner deeg. Hoe dan ook, ik wilde ze eens zelf proberen te maken.
Op internet vond ik de tip ze niet te frituren maar in de oven te bakken. Maar is dat wel lekker? Een experiment dus: 5 loempiatjes in de oven, 5 frituren in de wok....

Wat?
loempiavellen, of eventueel filodeeg
mihoen, liefst die glazige
groenten, zoals kool, lente-ui, tauge
evt wat gember
reepjes tofu of als je vlees eet garnaaltjes, ham ofzo?

Hoe?
Je kunt ze eigenlijk heel goed vullen met bami goreng of yaki udon of andere roerbak restjes. Volgens mij doen de indische restaurants dat ook. Je kunt de noedels er eventueel uit laten.
Mihoen maken volgens verpakking, meestal kokend water over gieten.
Groenten in kleine reepjes snijden (julienne is dat geloof ik), tofu ook. Gember roerbakken, dan de tofu en groenten in volgorde van langzaam garen bakken.
Eiwit in schaaltje doen, of 1 lepel maizena met 2 lepels water mengen tot papje. Voor het dichtplakken.
Loempiavellen laten ontdooien, onder vochtige doek leggen. Eentje pakken en met hoek onder neerleggen. Een schep vulling erop, en de onderste hoek over en onder de vulling vouwen. Zijkanten naar binnen. Dan oprollen, op het bovenste puntje wat eiwit of maizena-water papje doen en dichtplakken.

Frituur: olie heet laten worden, loempiatjes per 2 of 3 bakken tot goudgeel. Bewaren in vergiet met keukenpapier tot ze allemaal gedaan zijn.
Oven: ietsje olie op de loempia's smeren, in de over op 200 graden of stand 6 ofzo, 30 minuten.

Resultaat:
Niet dubbelblind geproeft! Shit. Zie boven voor het resultaat, de voorste zijn ovengebakken, de achterste gefrituurd. De ovengebakken zijn bleker.
De gefrituurde zijn vettig. Duh! Ik vind ze iets TE vet, maar dat kan aan mijn frituut-skills liggen. Misschien ook langer moeten laten uitlekken. De ovengebakken zijn lekker en vrij licht. De groenten proef ik beter terug. Volgende keer weer ovenbaken dus...

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

dat is een leuk bewegend beeldje

14:18  

Post a Comment

<< Home