Monday, September 12, 2005

11-09-05: Bapao en aubergine



Erg lekker maar wel bewerkelijk. Goed voor een zondagmiddag dus...
De donkerrode vlek is chilisaus, van de loempias.

gist
bloem
water
zout
vulling:
currypoeder en bijvoorbeeld:
-prei
-ui
-paprika
-(tofu)gehakt
-sojabrokjesmaar je kunt er van alles indoen. Perfect voor restjes groente

Kneed van bloem, water en gist, een niet plakkend elastisch deeg. Ik begon eerst vanuit een recept met vaste hoeveelheden van elk, maar dat lukte toch nooit. Nu begin ik gewoon, en stop er bloem of water bij tot het goed voelt. Laten rijzen.

Bak tijdens dat rijzen alle groenten, tofu enzovoorts. Goed kruiden, met curry, of als je wilt met een zakje instant nassi, je kent ze wel die goedkope zakjes. Houd bij het kruiden rekening mee dat er nog deeg omheen komt, wat de smaak verdund. Het mag dus wat sterker gekruid dan je normaal zou doen.

Het vullen is moeilijk, ik krijg ze nooit mooi dicht, maar goed: neem een stukje deeg, maak daar een plakje van. Doe wat groentemengsel in het midden, en vouw voorzichtig dicht, tot het weer een balletje is. Een andere methode is een bolletje maken, met je duim een gat maken, en dat dan vergroten tot je een kommetje hebt. Groente erin, dichtvouwen.Beide methoden werken niet bij mij. Een half uurtje laten rusten en rijzen.

Dan de boel stomen: ik heb bamboe stoommandjes, maar een stalen vergiet in een pan kan ook. Laagje water erin, vergiet/mandjes invetten tegen het plakken, in de pan hangen, en daar dan de bapao in. 10/15 minuten laten stomen.



Ik had nog wat aubergine, die heb ik meegestoomd, daarna wat sesamolie en sojasaus erover. Handje noodles erbij.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home